Is jouw medewerker arbeidsongeschikt geraakt door een ander? – Zo verhaal je de kosten

regres plegen

Stel, een van je medewerkers loopt letsel op bij een ongeval. Bijvoorbeeld bij een verkeersaanrijding, een ongelukkige val door een loszittende stoeptegel of een hondenbeet. Met een beetje pech is hij daardoor maanden uit de roulatie. 
Niet alleen vervelend voor hem, maar ook voor jou als werkgever. Je moet vervanging regelen en je hebt ook financiële schade. Wat veel werkgevers niet weten: als een werknemer uitvalt door toedoen van een ander, kun je als werkgever die kosten verhalen op de veroorzaker. Dit noemen we ’regres plegen’.

Welke financiële schade heb ik als werkgever?

  • Loonkosten: als werkgever moet je het loon van je arbeidsongeschikte medewerker doorbetalen. Het is wettelijk verplicht om 2 jaar lang minimaal 70% van het loon door te betalen. In een cao of arbeidsovereenkomst kan staan dat dat aangevuld moet worden. De meeste werkgevers zijn verzekerd voor de loonkosten van arbeidsongeschikte medewerkers. Ben jij dat niet? Dan kunnen die loonkosten behoorlijk oplopen. Als iemand langere tijd is uitgeschakeld, moet je al gauw denken aan duizenden euro’s.
  • Re-integratiekosten voor terugkeer op het werk
  •  Ben je eigenrisicodrager voor de WGA? Dan betaal je ook de uitgekeerde WGA-uitkering.

Kortom, door regres te plegen kan een hoop geld bespaard worden.  

Hoe gaat regres in zijn werk?

Na een ziekmelding neemt de Stigas Verzuimdesk contact op met de werkgever voor een intake. In dit gesprek kan de mogelijkheid van regres besproken worden. 
En tijdens het eerste spreekuurcontact van je medewerker met je re-integratieadviseur wordt uitgebreid de tijd genomen om door te vragen over de reden van het verzuim. Vaak komt dan al boven tafel dat het mogelijk is om regres te verhalen en word je hierin geadviseerd.
Ons advies:

  • Heb je een verzuimverzekering? Neem dan contact op met je verzekeraar.
  • Neem anders contact op met de juridische afdeling of met de juridisch adviseur van jouw bedrijf.

Goed om te weten: je hebt als werkgever vanaf de eerste dag van de uitval van de werknemer vijf jaar de tijd om gebruik te maken van het regresrecht en de kosten te verhalen

Voor vragen, kun je ook contact opnemen met Stigas. Bel naar 085 - 044 07 00 (optie 2) of mail naar info@stigas.nl