Leren van ongevallen: Gekantelde (mest)tankwagens
Voor de derde keer in een korte tijd is mijn oog gevallen op een bericht over een gekantelde tankwagen. In dit geval gevuld met drijfmest. Ik zoek de oudere berichten er nog een keer bij en een ding valt direct op: ze zijn alle drie gekanteld op of net na een rotonde. Twee met een vrachtwagen er voor en een met een trekker.
Google voor de aardigheid maar eens op “tankwagen gekanteld”, bij voorkeur op afbeeldingen en kijk hoe vaak je een gekantelde tankwagen op een rotonde ziet liggen of net na een bocht. Gelukkig zijn er meestal geen (zwaar) gewonden. Dat willen we natuurlijk ook graag zo houden.
Stigas verzamelt al sinds jaar en dag ongevallen in agrarische en groene sectoren, om ook op die manier in de gaten te houden wat er kan gebeuren en waar mogelijk extra aandacht aan besteed moet worden. Bij het verzamelen vallen soms dingen op en zetten je aan het denken.
Waarom is het rijden met een vloeibare lading risicovol?
Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat een vloeibare lading heel anders reageert dan een vaste lading en dat je dat vooral merkt als de tank niet vol is.
Neem maar eens een lege fles en vul die helemaal met water en laat die over een tafel of de vloer rollen. Dat gaat goed. Laat nu de helft van het water weglopen en probeer hetzelfde. Je zult zien dat dit een stuk lastiger gaat. In een tankwagen gebeurt in feite hetzelfde, maar dan in het groot.
Als je dus over (mini-)rotonde rijdt, rem je eerst, maak je een bocht naar rechts en dan naar links en dan weer naar rechts en trek je op. Als je pech hebt, zit er vlak voor de rotonde of er vlak na ook nog een bocht. Als je dan te snel over de rotonde rijdt, gaat je lading klotsen en kan je tankwagen oncontroleerbaar worden en kantelen.
Slingerschotten hebben op dat moment ook weinig effect, omdat die zijn bedoeld om de beweging van voor naar achteren te remmen. Ze hebben geen effect op het zijwaarts klotsen van de vloeistof, zoals gebleken is uit een onderzoek van Erik Eenkhoorn.
Als oplossing bedacht hij een soort luchtzak die de vloeistof vastzet, waardoor het niet meer kan klotsen.
Ik kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen praktisch of haalbaar is om met van die luchtzakken te werken en dat de beste oplossing is om rustig te rijden.
En nu je dit gelezen hebt, denk even na: “Rij ik weleens (te) hard over een rotonde of door een bocht of laat ik mij opjagen om dit te doen? Hoe vaak ging het net goed?”
En als je niet met tankwagens rijdt, denk even na: “Heb ik wel geduld als zo’n tankwagen langzaam voor mij over een rotonde rijdt? Of probeer ik hem op te jagen?“
Links naar de artikelen:
- Vrachtwagen met vloeibare mest gekanteld in Horst
- Aanhangwagen kantelt op rotonde en verliest 13.000 liter vloeibare mest
- Vrachtwagen met melk kantelt