De Rie van Stigas

Stigas heeft de risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) compleet vernieuwd. Resultaat is een toegankelijk digitaal systeem dat helpt om tot actie en verbetering over te gaan. Monique Alsemgeest, office manager van tomatenkwekerij Jami inventariseerde er zelf de risico’s op de kwekerij mee. Stigasadviseur Iris Voorbergen kwam langs om een en ander door te nemen. 

‘Het is de eerste keer dat ik bij het opstellen van de RIE betrokken ben’, vertelt Monique. De vorige stamt uit 2012 en was aan vervanging toe. ‘Ik heb alle vragen gewoon, met gezond verstand, ingevuld; alle risico’s staan nu in het systeem. Nu ga ik invoeren wat ik ga doen om ze te beheersen.’ Iris Voorbergen helpt haar daarbij. Ze gaan samen achter de pc zitten en nemen de risico’s één voor één door. ‘Daarna lopen we nog een rondje door het bedrijf’, vertelt Iris. ‘Als we alles goed hebben gedaan, passeren alle risico’s nog een keer de revue. En als we erachter komen dat we iets zijn vergeten, dan kunnen we dat nog gemakkelijk toevoegen.’ 

Wennen

Iris vraagt Monique wat ze van de vragenlijst vond. ‘Ik vond hem erg volledig. En het maakt je bewust van bepaalde dingen. Zo had ik nooit gedacht dat mijn kantoor ook risico’s kan opleveren.’ Tegelijkertijd is het ook wennen: ‘De jongens stellen het digitale het liefst zo lang mogelijk uit. En als ik eerlijk ben, heb ik ook graag alles op papier, zodat ik als er een controleur kom, zo een map uit de kast kan trekken.’

Bij het nalopen van de RIE komt de vraag ‘Hebt u vastgelegd wie wanneer welke voorlichting heeft gehad?’ naar voren. Iris legt uit dat dit ‘aantonen’ belangrijk is in verband met de aansprakelijkheid als er een ongeluk gebeurt. Monique geeft aan dat elke nieuwe medewerker een rondleiding door het bedrijf krijgt en dat aan iedereen die met een bepaalde machine gaat werken deze uitgebreid wordt gedemonstreerd. Dat kan dus worden ingevoerd in het systeem. 

Herinnering in je mailbox

Bij het onderdeel ‘bedrijfshulpverlening’ constateert Monique dat als firmant Arjen er niet is, er geen andere bedrijfshulpverleners zijn. In het systeem voert ze daarom in dat één van de vaste medewerkers deze zomer op cursus gaat. Als uiterste datum voert ze 30 september in. ‘Als de medewerker op cursus is geweest kun je dat het beste snel daarna afvinken in het systeem’, adviseert Iris. ‘Doe je dat niet, dan verschijnt er een herinnering in je mailbox. Uiteraard kan je hem dan alsnog afvinken.’

Enthousiast

Monique is positief over de nieuwe RIE: ‘Als je er eenmaal mee bezig bent, wordt snel duidelijk hoe het werkt. Wat ik nog onhandig vind, is dat je soms niet kunt aangeven dat iets niet van toepassing is. Zo kwam de vraag wat ik had gedaan om mijn balustrade veilig te maken, steeds weer voorbij. Maar ik heb helemaal geen balustrade! Een verbeterpuntje dus. Maar in grote lijnen ben ik enthousiast: ik verwacht dat het systeem je actiever maakt om zaken op te pakken, zeker met die herinneringsmailtjes als er een termijn afloopt. Zo blijf de RIE altijd up to date.’ 
 

Vraag een RIE aan

Ga aan de slag met veiligheid en vraag direct de RIE van Stigas aan