Zo ga je om met de krapte op de arbeidsmarkt
We hoeven het je niet te vertellen: ook in 2024 is er krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn simpelweg te weinig mensen voor de beschikbare vacatures. Dat betekent concurrentie tussen werkgevers om de juiste arbeidskrachten aan te trekken én te behouden. Je moet als ondernemer creatiever worden om mensen voor je bedrijf te interesseren en aan je te binden. Ingewikkeld? Lees onze tips; het is eenvoudiger dan je denkt.
Weet wat je te bieden hebt, en waarin je je onderscheidt van andere bedrijven
Ben jij bij dat sociale en vitale bedrijf waarin leidinggevenden en medewerkers sterk bij elkaar betrokken zijn? En waar iedereen zichzelf mag zijn, ook als het een tijdje wat minder gaat? Of bied jij je medewerkers uitstekende sportfaciliteiten? Investeer jij in oudere medewerkers door ze een volwaardige opleiding aan te bieden? Benoem het in je vacaturetekst. Met aandacht voor vitaliteit, betrokkenheid en ontwikkeling onderscheid je je van je concurrentie en trek je mensen aan die passen bij jouw bedrijf. Bekijk ter inspiratie de korte filmpjes over De Groot Hoveniers (aandacht voor personeel, ook als het tijdelijk niet goed gaat), Van Dalen en Zn (eigen sportschool) en Vosselbeld (opleidingsmogelijkheden voor ouderen).
Maak gebruik van sociale media
Sociale media als facebook, instagram en tiktok kunnen in een krappe arbeidsmarkt een krachtig hulpmiddel zijn bij het werven van personeel. Via sociale media kun je een groot publiek op een snelle en betaalbare manier bereiken. Vraag je medewerkers welke sociale media zij gebruiken en kies er een of twee uit. Deel niet alleen de vacatures, maar ook regelmatig foto’s van medewerkers, projecten en activiteiten. Creëer een levendig beeld van hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. En heel belangrijk: stimuleer je medewerkers deze berichten te liken en te delen met hun netwerk.
Jouw huidige medewerkers zijn jouw ambassadeurs
Jouw medewerkers kunnen een cruciale rol spelen bij het werven van nieuw personeel. Als zij tevreden en betrokken zijn, zullen zij op een positieve manier over je bedrijf en de sfeer vertellen aan vrienden, familie en andere contacten. Blijf daarom, hoe druk het ook is, investeren in de vitaliteit, tevredenheid en betrokkenheid van je huidige medewerkers. Hoe je dat op een speelse manier kunt doen bij medewerkers die veel op pad zijn, zie je in het filmpje over het vitale loonbedrijf Kloosterman.
Ps. Stigas heeft ook nog vacatures. Een ontzettend leuke organisatie om bij te werken! Dus mocht je nog iemand weten….
→ Lees meer over Stigas vitaliteit
→ Ga in gesprek over vitaliteit
→ Lees meer over het werken aan morgen programma
→ Bekijk alle vitaliteit diensten van Stigas
→ Tips voor personeelsbehoud
→ Waar staat Stigas vitaliteit voor