Actie 1 Medewerkers betrekken
Door de medewerkers te betrekken bij het opstellen en invoeren van veiligheidsbeleid creëert u draagvlak bij uw medewerkers:
- bepaal vooraf welke medewerkers u bij het traject betrekt;
- bepaal op welke manier u hen betrekt;
- geef de preventiemedewerker een sturende rol;
- bespreek met hen de te volgen route;
- bepaal een tijdpad;
- bepaal samen op welke manier de maatregelen intern en extern bekend worden gemaakt;
- bepaal wie het veiligheidsbeleid opstelt en wie er betrokken zijn bij de invoering ervan.
Actie 2 OR betrekken
De OR heeft de ‘zorgtaak’ toe te zien op het arbeidsomstandighedenbeleid binnen de organisatie waarvan ‘veilig werken’ een onderdeel is. De OR kan helpen het beleid bij agressie en geweld te formuleren of te verbeteren en heeft instemmingsrecht op het plan van aanpak.
Actie 3 Integrale aanpak kiezen
Maak het veiligheidsbeleid onderdeel van het personeels- en arbeidsomstandighedenbeleid:
- Maak de aanpak van agressie en geweld onderdeel van de lopende beleidscyclus: jaarverslag; jaarplan; begroting; ziekteverzuimcijfers; risico- inventarisatie en –evaluatie; reguliere werkprocessen (werkinstructies, functioneringsgesprekken, werkoverleg, introductie van nieuwe medewerkers).
- Regel in het ziekteverzuimbeleid dat de oorzaak van ziekteverzuim door agressie en geweld geregistreerd wordt. Op deze manier kunnen risico’s tijdig in kaart worden gebracht en wordt de aard en omvang van agressie en geweld binnen de organisatie bekend. Vervolgens kunnen adequate preventieve maatregelen gericht op de veiligheid, gezondheid en welzijn van de medewerkers snel worden ingezet en kunnen er regels en procedures worden opgesteld.
- Maak het onderwerp onderdeel van het werkoverleg en in de beoordelings- en functioneringsgesprekken met de medewerkers.
Actie 4 Concrete doelen vaststellen
Om de aanpak haalbaar te maken is het belangrijk om verschillende activiteiten te koppelen aan concrete, meetbare doelen. In het algemeen verdient het aanbeveling om in een bepaalde tijdsperiode niet teveel doelstellingen te formuleren, omdat dan het gevaar bestaat dat zaken niet van de grond komen en doelstellingen niet worden behaald. Dit kan ertoe leiden dat de aandacht verslapt.
Actie 5 De verantwoordelijkheden beleggen
- Benoem een portefeuillehouder binnen de leiding (meestal hoofd P&O of directeur / bestuurder);
- Wijs een preventiemedewerker aan die onder andere als taakaccent heeft het verzamelen van incidenten en het attenderen en adviseren van collega’s op onveilige situaties;
- Stel taken en verantwoordelijkheden vast en bedeel deze toe aan medewerkers;
- Maak van de veiligheid bij het uitvoeren van het werk een collectieve verantwoordelijkheid
Actie 6 Normen en maatregelen vertalen
Formuleer de grenzen van toelaatbaar gedrag. Met behulp van huisregels, gedragsregels of een protocol voor medewerkers en waar van toepassing externen, legt u vervolgens de rollen en taken vast. Neem hierin zowel het proces als de taken en verantwoordelijkheden directie, leidinggevenden en medewerkers mee.
Meer informatie?
Voorbeeld Huisregels gemeente Amsterdam
BOA beleid in 10 hoofdpunten – Staatsbosbeheer
Actie 7 Normen uitdragen
Bekendheid geven aan de normen en maatregelen is een eerste voorwaarde voor (het creëren van) draagvlak en daarmee voor het slagen van de specifieke acties. Leg de normen en maatregelen daarom uit aan de medewerkers en instrueer hen hoe te handelen. Maak de huisregels (waar nodig) bekend bij klanten en/of bezoekers en bepaal hoe deze binnen (en buiten) de organisatie te communiceren en uit te dragen.