Goede nazorg is van wezenlijk belang voor slachtoffers. Slachtofferzorg begint al tijdens de directe afhandeling van agressie-incidenten. De werkgever is verplicht om opvang en nazorg te verzorgen. Legt u daarom goed vast hoe u dit organiseert. De leidinggevende is eindverantwoordelijk voor het herstellen van de veiligheid en de eerste opvang. Omdat de afdelingsmanager niet altijd direct aanwezig is, kan het organisatieonderdeel die taak op een eigen manier organiseren.
Taken van de leidinggevende (of bij ontbreken daarvan de werkgever) op het gebied van opvang zijn:
Direct na het incident
- zorgen voor herstel van de veiligheid van de betrokken medewerker(s). Bijvoorbeeld door deze naar huis te brengen. Laat hem of haar niet met het openbaar vervoer gaan;
- laat de medewerker zijn verhaal doen;
- begeleid zo nodig medewerker(s) naar EHBO, arts of ziekenhuis;
- ga na of andere medewerkers zijn die naar aanleiding van het incident aandacht of zorg nodig hebben;
- kijk wat nodig is om gebeurtenis te verwerken (ga eventueel naar huis en vraag deskundige bijstand);
- bespreek zo mogelijk de direct te nemen acties (bijvoorbeeld schade opnemen, aangifte doen).
Binnen 48 uur na het incident
- bij (gedeeltelijk) verzuim, zorg voor overname van taken;
- invullen van het incidentregistratieformulier (kan leidinggevende ook samen doen met het slachtoffer) en doorsturen volgens protocol;
- maak een eerste inschatting over de impact van de gebeurtenis op betrokkenen. Het gaat hierbij om materiële, maar ook om immateriële schade;
- indien dader bekend is: pas sanctiebeleid toe;
- zorg dat aangifte wordt gedaan. Bied aan om de medewerker daarbij te begeleiden (ook iemand anders mag dat doen namens de organisatie);
- indien dader bekend is: verhaal de schade op de dader;
- biedt nazorg aan.
Nazorg
- prik een moment om te toetsen of er mogelijk verwerkingsproblemen zijn: één tot twee weken later. Er kunnen dan verwerkingsproblemen blijken die eerder nog niet zichtbaar waren. Maar ook weken of zelfs maanden later kunnen zich verwerkingsproblemen in het gedrag van personen manifesteren. Verwijs ook dan zo nodig door naar deskundige hulpverleningsinstanties;
- zorg voor de mogelijkheid tot doorverwijzing.
Evaluatie van het incident
- evalueer en onderzoek samen het incident (wat-wie-wanneer-waar-waarom);
- kijk wat verder nodig is om herhaling te voorkomen. Bespreek de maatregelen die nodig zijn.
Meer informatie?
Voorbeeld protocol ‘Omgaan met (publieks)agressie’, H IV. Procedures bij agressieve situaties & H V. Opvang en nazorg na agressieve situaties
Aanpak van daders
Aangifte doen
Schade op dader verhalen
Nazorg verlenen aan slachtoffers