Terug naar overzicht

Actie 1 Specifieke maatregelen beschrijven

 

De uitkomsten van de RI&E zijn input voor het op te stellen Plan van aanpak. Hierin worden de maatregelen opgenomen ter voorkoming van agressie en geweld. Deze maatregelen moeten voorzien zijn van een tijdstip waarop ze zijn ingevoerd en van de naam van de verantwoordelijke voor de maatregel. Ook de Inspectie SZW controleert hierop en of deze regelmatig worden geëvalueerd.

Wat is er op preventiegebied nog meer verplicht volgens de Arbowet?

  • Uitvoering geven aan het verbeterplan;
  • Personeel voorlichten, trainen en instructie;
  • Creëren van veilige werkprocessen, werkomgeving en gebouwen;
  • Vergroten van de samenwerking van teams en leidinggevende(n), gericht op veilig werken.

Er zijn grofweg drie soorten maatregelen:

1. Technische maatregelen (waar nodig actief beveiligen), o.a.:

  • Inrichting balies (verhogen, goed zichtbaar);
  • afschermen van sommige werkplekken;
  • vluchtroutes, etc.;
  • camerabewaking;
  • installeren van een alarmsysteem.

2. Organisatorische maatregelen, o.a.:

  • Maatregelen en protocollen vaststellen;
  • Opstellen van een procedure om incidenten te melden, registreren en analyseren;
  • Opstellen van huisregels voor bezoekers en publiek;
  • Afstemmen van aantal medewerkers en hun ervaring is afgestemd op het risico;
  • Samenwerken met andere organisaties bij de aanpak van agressie en geweld ;
  • Afspraken met politie.

3. Mensgerichte maatregelen, o.a.:

  • In- en externe communicatie inzetten;
  • Medewerkers voorlichten, instrueren en training over (omgang met) agressie en geweld;
  • Gedragscodes en instructies voor omgaan met agressie en geweld opstellen;
  • Hulpmiddelen benoemen;
  • Samenwerking tussen collega’s (verschillende functies), teams en /met leidinggevenden bevorderen;
  • Samenwerking met externe organisaties bevorderen;
  • Opvang, ondersteuning en nazorg na een incident;
  • Incidenten bespreken.

Aandachtspunten bij het ontwerp van een veilige balie zijn:

  • Er is een duidelijk aangegeven receptie / ontvangstbalie
  • De receptie is permanent bezet
  • De receptionist / baliemedewerker kan de ingang goed overzien
  • De receptionist / baliemedewerker zit op ooghoogte met de bezoeker
  • Er is een goede vluchtweg vanuit de receptie / balie
  • In geval van een verhoogd risico op publieksagressie:
  • Er is sprake van een fysieke barrière tussen receptionist / baliemedewerker en de bezoeker.
  • In de receptie / balie is een alarm- /signaleringsknop waarmee hulp ingeroepen kan worden.
  • De ruimte is (deels) beveiligd met slagvast glas.
  • Wat dient er procedureel geregeld te worden:
  • Er wordt voorkomen dat bezoekers door het gebouw gaan zwerven (protocol begeleiden bezoekers)
  • Er wordt gewerkt met een bezoekersregistratiesysteem
  • Veiligheidsvoorzieningen gebouw bij avondgebruik

Meer informatie? 
Arbo catalogus bos en natuur

Actie 2 Prioriteiten stellen

Stel op basis van de uitkomsten van de Risico-inventarisatie en –evaluatie en de inventarisatie van te nemen maatregelen een Plan van aanpak op.

De prioriteitstelling dient plaats te vinden volgens het principe van bronaanpak (arbeidshygiënische strategie):

  1. In- en externe communicatie inzetten met als doel aantal incidenten te reduceren
  2. Maatregelen en protocollen vaststellen t.b.v. omgaan met incidenten
  3. Medewerkers instrueren in het omgaan met incidenten, a.d.h.v. de protocollen
  4. Waar nodig medewerker actief afschermen of beveiligen

Meer informatie? 
Arboportaal, zoek op term arbeidshygiënische strategie / bronaanpak

Format Plan van aanpak

Voorbeeld protocol ‘Omgaan met (publieks)agressie’, H III Preventieve maatregelen, kader voor beheersmaatregelen

Actie 3 Plan van aanpak uitvoeren

Voer de geplande verbeteringen uit. De beste resultaten worden bereikt wanneer draagvlak bij medewerkers verkregen is. Bijvoorbeeld door hen te betrekken bij de hiervoor beschreven stappen “risico’s inventariseren, analyseren en het bedenken, prioriteren en vaststellen van de in te voeren verbeteringen”.

Ga na of medewerkers voldoende kennis van de risico’s en oplossingen hebben. Vul deze kennis zo nodig aan.

Vervolgens is het belangrijk met elkaar in gesprek te blijven. Informatie houdt aandacht levend!

Borg dat periodiek geëvalueerd wordt of de ingezette acties ook het geplande resultaat bereiken.

  • Neem bijvoorbeeld evaluatiemomenten op in het plan van aanpak;
  • Betrek betrokken partijen op ieder niveau bij de evaluatie;
  • Stel op basis van de evaluatie zo nodig het plan van aanpak bij.

Hulpvragen hierbij zijn:

  • Wat willen we, op welke manier bereiken? (Doel)
  • Hoe verloopt de inzet? Wat valt op positief en negatief? Zijn er zaken waar men tegenaan loopt? (Uitvoering)
  • Wat hebben we tot nu toe gedaan? Wat moet nog gebeuren? Pakt het uit zoals gedacht? Zijn hier nog kansen? Wat kunnen we van dit traject leren? (Evaluatie)
  • Welke veranderingen willen we invoeren? (Bijstellen activiteiten)

Meer informatie? 
Kwaliteitscirkel van Deming