Terug naar overzicht

Preventief gedrag

Tips voor preventief gedrag

  1. Dienstverlening/gastheerschap - Neem een dienstverlenende houding aan en toon probleemoplossend gedrag.
  2. Voorstellen - Stel u bij het aanspreken van klant of publiek altijd voor met uw naam.
  3. Aanspreekvorm - Tutoyeert in principe niet.
  4. Nakomen van regels - Zie er op toe dat de huisregels worden nagekomen en spreek klanten en publiek zo nodig daarop aan.
  5. Correctheid - Geef juiste informatie en is eerlijk. Ben discreet in de benadering van klanten en publiek.
  6. Respect - Toon respect voor de persoon en laat u niet leiden door vooroordelen, antipathieën en willekeur.
  7. Fouten - Geef gemaakte fouten toe, biedt excuses aan en maakt duidelijk hoe en wanneer één en ander hersteld zal worden. Wijs de persoon ook op de mogelijkheid tot het indienen van een klacht.
  8. Melden - Maak melding van elke vorm van agressie en/of geweld of een gedraging/voorwerp dat gevaar op kan leveren. Hiertoe wordt een agressieregistratieformulier ingevuld. Indien noodzakelijk wordt de politie ingeschakeld.

Ingeval van handhaving:

  1. Begrip - Toon begrip voor de situatie van de klant/publiek, maar houd hierbij het belang van de organisatie in het oog.
  2. Discussie - Ga geen discussie aan over de beleidsuitvoering of de politieke aspecten daarvan.