Terug naar overzicht

Voorspelbaarheid Agressie & Geweld

Agressief gedrag is meer voorspelbaar dan we vaak denken. Bij ieder incident zijn factoren te onderkennen die een rol spelen bij het ontstaan van agressie.

Er zijn grofweg drie groepen aanleidingen te onderkennen:
  1. Risicofactoren bij daders: De sociale (on)vermogens van de dader, het ziektebeeld, drank of drugsgebruik of het verleden van de dader.
  2. Risicofactoren bij medewerkers: Het gedrag van een medewerker kan (meestal onbedoeld) agressie bij daders oproepen. Denk aan de manier waarop de medewerker communiceert met klagend publiek en aan de wijze waarop deze dat ervaart. Als de persoon dit gedrag oneerlijk of onredelijk vindt, neemt de kans op agressie toe. Ook onervarenheid in het omgaan met agressie is een risicofactor, evenals het niet goed hebben verwerkt van eerdere incidenten.
  3. Risicofactoren in het bedrijf of de organisatie: Veel factoren in een organisatie zijn van invloed op de interactie tussen publiek en medewerker, en dus op het ontstaan van agressie. Het werk kan zo georganiseerd, of zodanig gecommuniceerd zijn, dat er misverstanden ontstaan die tot frustratie bij het publiek leiden.

Een goede onderlinge verstandhouding en goede communicatie binnen de organisatie, helpen de kans op agressie te verminderen. Ook de samenwerking tussen de organisatie en externe partijen speelt een belangrijke rol.

Door deze factoren goed te analyseren, kan een organisatie gericht afspraken maken om de veiligheid te verbeteren.